Leerdoel 1 – presentatie vaardigheden
Voor mijn eerste doel om mijn presentatie vaardigheden te verbeteren heb ik in het eerste blok het boek "speak with no fear" van Mike Acker gelezen. Als bewijs zou ik een foto kunnen invoegen dat ik het boek aan het lezen ben, maar dat betekent niet dat ik het ook echt gelezen heb. Ik zal daarom een samenvatting van het boek schrijven en de punten eruit halen waar ik het meeste van geleerd heb. Ik heb hier in totaal 10 uur aan besteed.
Speak with no fear:
Het boek "Speak with No Fear" van Mike Acker is een handleiding voor mensen die angst hebben om te spreken in het openbaar. Het richt zich op het helpen van mensen om hun angst te overwinnen en effectieve en overtuigende presentaties te geven. Het boek bespreekt technieken voor het verbeteren van de spreekvaardigheid, het beheersen van angst en nervositeit, en het geven van uitstekende presentaties. Het geeft ook praktische tips en trucs voor het ontwerpen en uitvoeren van presentaties, evenals het omgaan met lastige situaties die zich kunnen voordoen tijdens een presentatie. Het boek is bedoeld voor zowel beginners als ervaren sprekers en biedt inzicht en verbetervoorstellen voor iedereen die zijn spreekvaardigheid wil verbeteren.
Bij mij is het probleem vooral dat ik snel nerveus wordt voor een groep mensen. Praten kan ik goed en improviseren ook. Mijn doel zat hem bij het lezen in dit boek daarom ook vooral in het leren van het beheersen van angst en nervositeit.
Het boek legt uit dat angst en nervositeit normaal zijn bij het spreken in het openbaar, maar dat ze kunnen worden overwonnen. Het biedt verschillende technieken om angst en nervositeit te beheersen, zoals ademhalingsoefeningen, visuele beelden, en affirmaties. Het benadrukt ook het belang van voorbereiding en oefening om zelfvertrouwen op te bouwen.
Het boek geeft ook aan dat het aanvaarden van angst en nervositeit een belangrijk aspect is van het overwinnen ervan. In plaats van te proberen om angst en nervositeit te onderdrukken, moeten mensen leren om ermee om te gaan en erdoorheen te werken. Dit omvat het erkennen van hun angst, het aanvaarden ervan en het concentreren op de boodschap die ze willen overbrengen in plaats van op hun angst.
Tot slot stelt het boek voor om angst en nervositeit als bondgenoot te beschouwen, in plaats van als vijand. Door angst als energiebron te beschouwen, kunnen sprekers deze energie gebruiken om hun presentaties krachtiger en overtuigender te maken.
Wat ik zojuist noemde, is iets wat me een nieuw inzicht gaf. "Angst als energiebron beschouwen". Wanneer ik presenteer en angst ervaar, merk ik wel dat er ook een soort energie vrij komt. Dit is iets wat ik ga gebruiken bij mijn volgende presentaties.
Het boek benadrukt ook dat sprekers beeldspraak moeten gebruiken om hun verhaal levendig en onthoudbaar te maken. Het legt uit dat het gebruik van verhalen, anekdotes en metaforen de aandacht van het publiek kan vastleggen en hen helpt om de boodschap beter te begrijpen en te onthouden.
Een ander aspect van het boek is het belang van het creëren van een visuele presentatie. Het boek stelt voor om een visuele presentatie te maken die het verhaal ondersteunt en versterkt. Dit kan door het gebruik van dia's, foto's of video's, maar ook door het gebruik van fysieke objecten of demonstraties. Het boek legt uit dat een visuele presentatie het verhaal kan versterken en helpen om de boodschap duidelijker over te brengen. Dit is iets wat we op school al vaak gebruiken, dus dit zal ik proberen te verbeteren.
Leerdoel 2 - Netwerken verbeteren
Voor blok twee heb ik om mijn netwerk te verbreden een cursus gedaan en een netwerkbijeenkomst bijgewoond voor jonge ondernemers. Op school hebben we ook nog een workshop LinkedIn gehad die ook weer meegeholpen heeft met mijn netwerk te verbreden. Ik ben begonnen zonder LinkedIn account en heb door de bijeenkomst en cursus nu een compleet profiel met bijna 50 connecties. Mijn doel was om aan het einde van het jaar 150 connecties te krijgen. Dit betekent dat mijn netwerk de volgende twee blokken met dezelfde snelheid moet groeien om dit te halen. Het gaat dus de goede kant op. Er ontbreekt er nog een profielfoto, maar dit gaat het volgende blok toegevoegd worden. Hieronder zie je een screenshot als bewijs van mijn actieve account met drie uitgelichte connecties. Dit zijn de drie oprichters van Youngones en op dit moment mijn waardevolste connecties.
Hiernaast is een foto die is gemaakt bij de bijeenkomst voor jonge ondernemers. We hebben wat gegeten en wat gedronken in een kantoorgebouw in Breda waar we met elkaar konden praten en elkaars ideeën konden pitchen. Hierbij kon je mensen vinden die misschien wat voor je kunnen betekenen. Zo was er ook een artiest die enkele jaren geleden best populair was, maar nu niet meer relevant is. Hij probeert nu een eigen onderneming te starten om personen als hem op te vangen. Zo was er ook iemand die bekend was met kinderen voor kinderen en nu haar eigen zangschool heeft. Ik heb hier een goede ervaring gehad en ga hier ook zeker vaker naar toe.
Leerdoel 3 - Engels verbeteren
Om mijn Engels te verbeteren ben ik begonnen met een cursus op hogeschooltaal. Hogeschooltaal biedt een Engelse cursus van C1 niveau die een studielast van gemiddeld 25 uur zou bedragen. Mijn startniveau ligt hoger dan gemiddeld dus haal ik hier 5 uur van af wat het 20 uur maakt. Ik verdeel dit over de eerste twee blokken. Dit betekent dat ik in dit blok ongeveer de helft van de cursus succesvol heb moeten doen. Zoals hieronder de te zien is, heb ik nu iets meer dan de helft afgerond. Na blok twee zal het certificaat gelden als bewijs.